tisdag 12 juli 2011

Från frö till pelargon

Det här är Sammi Brougham, en dvärgpelargon, en brokbladig pelargon och en äggskalspelargon.

På den hittade jag två mogna frön som jag raskt stoppade ner i en kruka i förhoppning om att det ska gro en eller två intressanta pelargoner.

Men för att göra det hela lite intressantare beslutade jag mig för att dokumentera det hela.

Sammi Brougham blir alltså mamman. Pappan är okänd.








Så här ungefär såg fröna ut när jag hittade dem på Sammi.

Jag var lite för snabb med att plocka bort dem så det här är andra fröer. De får agera "stuntfröer".














Jag plockade bort fröerna och pillade ut själva fröet som låg inuti det nu tomma skalet.
















Häri ligger de två fröna från Sammi Brougham och ska förhoppningsvis gro.

Jag återkommer när så sker.

2 kommentarer:

  1. Spennende-spennende. Det er alltid gøy med noen nye pelargonbabyer, lykke til videre :)

    SvaraRadera
  2. Kommer att följa dett med spänning! Det är spännande att så frön av brokbladiga.
    Monica Norgren

    SvaraRadera